کلید فارس - اقلید

معرفی کلید فارس

کلید فارس - اقلید

معرفی کلید فارس

مسجد جامع اقلید - قدمت بیش از ۸۰۰ سال

مسجد جامع اقلید بیانگر هویت فرهنگی و مذهبی فارس 
اقلید در منابع تاریخی از آن به نام "کلیل" به معنی کلید یاد شده و در متون تاریخی به "کلید گشودن فارس" لقب گرفته است.
در شهرستان اقلید آثار و یادمانهایی از گذشته های دور بجای مانده که بر ردی از تمدن ایران باستان تاکید دارد و یادمانهای ارزشمند اسلامی آن نشان از هویت فرهنگی و مذهبی این شهر را با خود حفظ کرده است.
مسجد جامع اقلید یکی از مساجد قدیمی ایران است کهu از گذشته های دور مکانی مقدس بوده و یکی از شاخصه های هویت مذهبی این شهر محسوب می شود.
این مسجد علاوه بر عظمت معنوی ، با دو نهر جاری از دو چشمه متفاوت ، ابهت طبیعی ویژه را در برگرفته است.
مسجد جامع اقلید علاوه بر قدمت هزار ساله و معماری زیبای اسلامی ، یادمانهای هنری و تاریخی ارزشمندی را در خود نگه داشته است.
کتیبه چوبی مسجد جامع اقلید که حکایت از تعمیر و مرمت این مسجد مسجد در سال 849 هجری قمری دارد و به گفته بزرگترهای اقلیدی پیش از این در دیواره مسجد نصب بوده ، هم اکنون در سر در ورودی مسجد جای گرفته است.
منبر زیبا ، بی نظیر و منبت کاری شده مسجد که از چوب گردوی نفیس ساخته شده ، یادگاری از هنرمندان دوره صفویه در سال 1008 هجری قمری است که نه تنها به لحاظ هنری بلکه به لحاظ میراثی و تاریخی بسیار ارزشمند است.
یک نویسنده و محقق اقلید شناس می گوید: مسجد جامع اقلید که یکی از آثار بی نظیر اسلامی در شهرستان اقلید است به لحاظ معنویت و تقدس ، این مسجد یکی از دلایل مهم هویت مذهبی شهر محسوب می شود.
به گفته محمد علی تدین، منبر مسجد جامع که به لحاظ هنری از ویژگیهای خاصی برخوردار است یکی از میراث با ارزش اقلید است که با ارتفاع دو متر و منبت کاریهای بسیار نفیس بر روی چوب گردو ساخته شده است.
وی افزود: منبر مسجد جامع اثر بی بدیل محمد بن عقیل اقلیدی ، هنرمند توانای این خطه است که با توجه به ارزش هنری و تاریخی آن ، باید این اثر برای آیندگان حفظ و نگهداری شود .
وی بیان کرد: نمونه این منبر در یکی از مسجدهای اصفهان وجود دارد که بر اساس مدارک موجود سازنده این دو منبر یک هنرمند است.
وی ادامه داد: همچنین کتیبه مسجد جامع اقلید یکی دیگر از آثار با ارزش فرهنگی است که در سر در بیرونی مسجد نصب شده و هیچگونه حفاظی بر روی آن تعبیه نشده است.
وی اضافه کرد: این آثار ارزشمند که می توان گفت به حال خود رها شده اند ، جهت مانایی و پایداری برای گویایی هویت فرهنگی و مذهبی شهرستان به نگاه ویژه مسوولان نیاز دارند.
یکی از دوستداران میراث فرهنگی در اقلید گفت: علاوه بر قدمت مسجد جامع اقلید ، منبر ، کتیبه و سنگ های تاریخی موجود در مسجد از ارزش میراثی بالایی برخوردار هستند.
بهمن شریف زاده افزود: منبر مسجد جامع در اثر بی توجهی و به هیچ انگاری در حال نابودی است ، بر روی چندین قسمت از این منبرآثار سوختگی نمایان است.
وی بیان داشت : در تعمیرات اخیر مسجد از این منبر بعنوان نردبان برای رنگ کردن سقفها استفاده شده که چند پله آن خراب شده و آثار رنگ بر روی آن مشاهده می شود.
به گفته وی ، کتیبه ارزشمند مسجد ، در برابر نور آفتاب ، باران ، سرما و گرما بی رمق شده و نیاز به حفاظت دارد.
وی ادامه داد: اگر این کتیبه باید در جای کنونی ماندگار باشد باید با حفاظی شیشه ای پوشیده شود تا بیش از این از بین نرود در غیر اینصورت باید به جایی دیگر از مسجد منتقل شود.
وی اضافه کرد: چندین سنگ تاریخی در بدنه دیوارهای ورودی مسجد تعبیه شده که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
رییس شورای اسلامی شهرستان اقلید معتقد است : متاسفانه در بخش حفاظت ، مرمت و نگهداری آثار تاریخی در این شهرستان تلاشی نشده است.
حمید رضا ثابت اقلیدی می گوید: آثار تاریخی بیانگر هویت یک منطقه است ، اما بسیاری از آثار در این شهرستان هنوز شناسنامه فرهنگی ندارند و برخی آثار که ارزش ملی دارند به ثبت نرسیده اند.
وی برخی آثار را فراموش شده عنوان می کند و مسجد جامع را یکی از این آثار می داند و خواستار توجه ویژه مسوولان میراث فرهنگی به این مهم است.
امام جمعه اقلید مسجد هزار ساله جامع اقلید را مایه برکت معنوی و مذهبی شهرستان قلمداد می کند و می گوید: این مسجد نشانه مذهبی بودن این شهرستان از گذشته های دور است.
حجت الاسلام شیخ محمد صادق طالبی ، وجود دو نهر آب در این مسجد ، وجود آثار بی نظیر کتیبه ، منبر و سنگ قبرهای تاریخی در آن را یکی از توانمندیهای مسجد جامع به عنوان جاذبه گردشگری مذهبی عنوان می کند.
نماینده میراث فرهنگی می گوید: حدود یکصد اثر تاریخی در شهرستان اقلید شناسایی شده که تاکنون 45 اثر به ثبت رسیده است .
محمد رضا قلندری گفت: سازمان میراث فرهنگی در تلاش است تا آثار دیگری از این شهرستان را در زمره آثار ملی ثبت شده معرفی کند.
وی اظهار می دارد : سازمان مرکزی میراث فرهنگی نمایندگان این سازمان در شهرستانها را از هرگونه اظهار نظری در مورد آثار و بناها ی تاریخی منع کرده است و اجازه هیچگونه مصاحبه ای را ندارند.ک/4 

551/680

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 879203

 *********





 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد